Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
1. Znajomość struktury obronności państwa.
Uczeń:
• rozróżnia struktury obronności państwa, rozumie ich rolę;
• zna formy spełniania powinności obronnych przez organy administracji i obywateli.
2. Przygotowanie do sytuacji zagrożeń.
Uczeń
• zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia, zdrowia lub mienia;
• zna zasady planowania i zorganizowania działań.
3. Opanowanie zasad pierwszej pomocy.
Uczeń
• umie udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrażających życiu i zdrowiu.
I. Ocenie podlegają:
1. Odpowiedzi ustne. Nauczyciel ma prawo sprawdzić wiadomości ucznia podczas rozmowy z trzech ostatnich lekcji.
2. Sprawdziany. Prace kontrolne zapowiadane są przynajmniej tydzień przed terminem, a zakres podlegający kontroli określa nauczyciel. Sprawdziany należy oddać uczniom do dwóch tygodni
3. Kartkówki. Kartkówki mogą być niezapowiedziane przez nauczyciela.
4. Zadania domowe. Każdy brak zadania domowego jest odnotowany w postaci oceny niedostatecznej
5. Ćwiczenia praktyczne w ramach kursu udzielania pierwszej pomocy.
Sprawdziany praktyczne- jednym z warunków zaliczenia przedmiotu jest obecność na sprawdzianach praktycznych z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Sprawdziany praktyczne są zaliczane aż do momentu uzyskania oczekiwanego efektu.
6. Aktywność.
• praca indywidualna na lekcji
• praca w grupach na lekcji
• prace dodatkowe (np. schematy, plansze, itp.)
• inne działania wynikające z zainteresowań ucznia, wiążące się z programem nauczania EdB . (np.: udział w konkursach, itp.
• za działania na rzecz szkoły i otoczenia związane tematycznie z przedmiotem.
II. Zasady ustalania ocen:
Gdy osiągnięcia ucznia można przeliczać na punkty, ustala się następujące progi procentowe:
niedostateczny | – | poniżej 40 % |
dopuszczający | – | 40 – 59 % |
dostateczny | – | 60 – 79 % |
dobry | – | 80 – 94% |
bardzo dobry | – | 95 – 99 % |
celujący | – | 100% |
III. Prawa i powinności ucznia:
- Uczeń może być nieprzygotowany do lekcji raz w semestrze, nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji w trakcie sprawdzania listy obecności, ale: nie dotyczy to zapowiedzianych kartkówek oraz sprawdzianów.
- Uczeń ma prawo raz przystąpić do poprawiania oceny niedostatecznej uzyskanej z pracy klasowej w terminie do 2 tygodni od ogłoszenia wyników pracy (w przypadku nieobecności nauczyciela termin automatycznie ulega przedłużeniu).
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na pracy klasowej uczeń przystępuje do napisania jej w terminie do dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. (w przypadku nieobecności nauczyciela termin automatycznie ulega przedłużeniu).
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na pracy klasowej nauczyciel ma prawo postawić uczniowi ocenę niedostateczną.
IV. Sposób informowania o ocenach:
- Uczniowie są informowani na bieżąco, bezpośrednio po otrzymaniu oceny,
- Rodzice w formie pisemnej na „drzwiach otwartych” lub ustnie w miarę potrzeby,
- O zagrożeniu oceną niedostateczną na semestr – miesiąc przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
V. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie :
Ocena | Umiejętności i aktywność | Wiedza |
Celująca | Uczeń: · inicjuje dyskusje na określony temat · przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć · systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się nimi z grupą · odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych działań · wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień · argumentuje własne poglądy, posługując się wiedzą poza programową · odnosi sukcesy w rywalizacji pozaszkolnej/pozalekcyjnej w konkursach, których tematyka pokrywa się z treściami kształcenia realizowanymi na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa | Uczeń opanował wszystkie treści programu i sprawnie wykorzystuje wiedzę z innych przedmiotów do wykonywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. |
Bardzo dobra | Uczeń: · sprawnie korzysta z wszystkich dostępnych źródeł informacji · samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela · jest aktywny na lekcjach i uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa (zawody, konkursy) lub zajęciach pozaszkolnych o specyfice zbliżonej do przedmiotu · bezbłędnie wykonuje działania ratownicze, koryguje błędy kolegów, odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze · sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania (także doraźnego) · umie pokierować grupą rówieśników | Uczeń opanował wszystkie treści programu i sprawnie wykorzystuje wiedzę z innych przedmiotów do wykonywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. |
Dobra | Uczeń: · samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji · poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych · samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności · podejmuje wybrane zadania dodatkowe · jest aktywny na lekcjach · poprawnie wykonuje działania ratownicze, umie dobrać sprzęt i środki ratownicze do rodzaju obrażenia/zranienia | Uczeń opanował wszystkie podstawowe treści programu oraz niektóre treści ponadpodstawowe. |
Dostateczna | Uczeń: · pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji · samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć · przejawia przeciętną aktywność · potrafi podjąć działania podnoszące własne bezpieczeństwo | Uczeń opanował podstawowe treści programu, pozwalające na podejmowanie działań ratowniczych i zabezpieczających. |
Dopuszczająca | Uczeń: · z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadania · opanował najbardziej elementarne umiejętności z zakresu przedmiotu | Uczeń ma braki w wiedzy, które jednak nie uniemożliwiają dalszej edukacji i mogą zostać usunięte. |
Niedostateczna | Uczeń: · nie potrafi wykonać najprostszych poleceń, wymagających zastosowania elementarnych umiejętności | Uczeń wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszą edukację w zakresie przedmiotu. |