Polski Matematyka Fizyka Biologia Geografia Chemia Języki obce Historia Wos Informatyka Edb Pp Filozofia Wf

Chemia

  1. Ocenianie ma na celu:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • dostarczenie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
  • różnicowanie i klasyfikowanie uczniów.

2. Ocenianiu podlegają:

  • wypowiedzi ustne,
  • sprawdziany pisemne zapowiadane i zapisywane w dzienniku lekcyjnym z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
  • kartkówki maksymalnie z trzech ostatnich jednostek tematycznych,
  • prace domowe, referaty, projekty,
  • aktywność na lekcji,
  • prace dodatkowe, takie jak schematy, plansze, wykresy, rysunki wzbogacające zbiory, itp.

3. Na lekcjach chemii oceniamy:

  • zapamiętanie wiadomości,
  • stosowanie wiadomości,
  • umiejętność wnioskowania,
  • umiejętność interpretacji,
  • stosowanie terminologii chemicznej,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • systematyczność,
  • stosunek do przedmiotu.

4. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych ani praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie zna treści i zastosowań podstawowych praw, pojęć i systematyki chemicznej,
  • nie potrafi sformułować obserwacji doświadczenia chemicznego.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • jest w stanie zapamiętać i przypomnieć sobie treści podstawowych praw chemii, podstawowych właściwości chemicznych, najważniejszych zjawisk chemicznych,
  • rozwiązuje przy pomocy nauczyciela proste zadania teoretyczne i praktyczne,
  • z pomocą nauczyciela poprawnie formułuje obserwacje dotyczące doświadczenia chemicznego.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela umie wyjaśnić, od czego zależą podstawowe właściwości chemiczne i struktura związków chemicznych,
  • zna jednostki i relacje matematyczne wiążące zmienne występujące w prawach chemicznych,
  • zna i potrafi wyjaśnić poznane prawa chemii oraz umie je potwierdzić odpowiednimi, prostymi eksperymentami przy pomocy nauczyciela.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
  • potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • stosuje wiadomości i umiejętności do przeprowadzania szczegółowej analizy procesów chemicznych,
  • potrafi projektować doświadczenia potwierdzające najważniejsze prawa chemii oraz właściwości pierwiastków i związków chemicznych,
  • samodzielnie rozwiązuje złożone zadania obliczeniowe,
  • stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów łączących różne działy chemii.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • biegle rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
  • przedstawia oryginalne sposoby rozwiązania zadań i samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe oraz wykraczające poza program nauczania danej klasy,
  • samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł,
  • rozwija swoje zainteresowanie chemią,
  • samodzielnie projektuje doświadczenia i analizuje wyniki,
  • osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

5. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

  • 100% – ocena celująca
  • 99% – 95% – ocena bardzo dobra
  • 94% – 80% – ocena dobra
  • 79% – 60% – ocena dostateczna
  • 59% – 40% – ocena dopuszczająca
  • 39% – 0% – ocena niedostateczna

6. Uczeń ma prawo jeden raz poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów w terminie do dwóch tygodni od chwili oddania prac przez nauczyciela. Formę i czas poprawy uczeń uzgadnia z nauczycielem indywidualnie. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel chętnie udzieli wskazówek, rad lub pomocy.
Jeżeli uczeń nie zgłosi się na poprawę w ustalonym terminie, traci możliwość poprawy.
Jeżeli uczeń podczas pracy pisemnej korzystał z niedozwolonej pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
W przypadku, gdy uczeń był nieobecny na pracy pisemnej ma obowiązek napisać ją niezwłocznie po powrocie do szkoły w terminie umówionym z nauczycielem.

7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów i kartkówek, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne. Pozostałe oceny są wspomagające.

8. Każda ocena jest umotywowana pisemnie lub ustnie.
O otrzymanych ocenach uczniowie informowani są na bieżąco, jawnie, rodzice – na zebraniach rodzicielskich, podczas indywidualnych rozmów oraz wg potrzeb.