Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
Historia
Przedmiotowe zasady oceniania z historii
Podstawy prawne:
Niniejsze przedmiotowe zasady oceniania (PZO) opracowano na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
I Przedmiotem oceny są:
1. wiadomości (wiedza)
2. umiejętności
3. postawa (aktywność)
ad. 3) aktywność może być oceniana poprzez:
A) ocenę – zgodną z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
B) „plusy” – przyjmując, że do uzyskania jednej, cząstkowej oceny bardzo dobrej niezbędne jest uzyskanie trzech „plusów”.
II Uczeń otrzymuje dwie oceny podsumowujące:
1. za pierwszy i drugi semestr (ocena za drugi semestr jest jednocześnie oceną roczną) – powstałe w oparciu o oceny cząstkowe (za m.in.: prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, aktywność)
2. ocena roczna – podsumowującą pracę w I i II semestrze uwzględnia poziom i postęp (bądź regres) w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności opisanych w wymaganiach, efektach kształcenia i kryteriach weryfikacji, o których mowa w ustawie o systemie oświaty, dla danego etapu edukacyjnego.
III Uczeń może raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z tym że ta zasada nie dotyczy lekcji powtórzeniowych i zapowiedzianych sprawdzianów.
IV Kontrola i ocena osiągnięć uczniów
Sposoby kontroli:
1. prace pisemne: praca klasowa (test, wypracowanie), kartkówka, referat
2. odpowiedzi ustne, referaty,
3. praca klasowa – zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem
4. kartkówka – nie jest zapowiedziana, obowiązuje materiał z trzech ostatnich lekcji, trwa do15 minut
Referat lub praca pisemna powinny być dane do wglądu uczniom, tak aby mogli zapoznać się z uwagami sprawdzającego odnośnie popełnionych błędów oraz uzasadnieniem wystawionej oceny.
Obowiązkiem ucznia /uczennicy jest posiadanie zeszytu przedmiotowego z historii, w którym słuchacz prowadzi systematyczne notatki z zajęć,
TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIA HISTORII
POZIOM I (P.)– WIADOMOŚCI
Kategoria A. Zapamiętanie
A1. Pamiętanie faktów, wydarzeń, zjawisk, nazw, nazwisk, pojęć.
A2. Rozróżnianie źródeł historycznych.
Kategoria B. Rozumienie
B1. Rozumienie istoty faktów, wydarzeń i zjawisk.
B2. Rozumienie określeń, sądów i ocen.
B3. Dostrzeganie i rozumienie związków przyczynowo – skutkowych.
B4. Korelacja zjawisk dotyczących dziejów Polski z występującymi na świecie.
POZIOM II (PP.)– UMIEJĘTNOŚCI
Kategoria C. Sytuacje typowe (proste)
C1. Poszukiwanie i gromadzenie informacji.
C2. Korzystanie z mediów, analiza treści, odróżnianie faktu od komentarza.
C3. Selekcjonowanie faktów pod względem ich ważności.
C4. Formułowanie ocen i opinii o wydarzeniach, zjawiskach i postaciach.
C5. Posługiwanie się znanymi pojęciami podczas wypowiedzi.
Kategoria D. Sytuacje problemowe (nowe)
D1. Samodzielne uogólnianie, porównywanie i wyciąganie wniosków.
D2. Posługiwanie się znanymi pojęciami w sytuacjach nowych.
D3. Argumentowanie swoich wypowiedzi, zajmowanie własnego
stanowiska wobec faktów, wydarzeń i zjawisk.
D4. Samodzielna interpretacja zjawisk historycznych.
POZIOM III – POSTAWA I PRZEKONANIA
(przygotowanie do zajęć, udział w wykonywanych zadaniach, aktywność i inicjatywa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności)
Kategoria E. Stosunek do zajęć
E1. Tolerancja wobec innych osób, poglądów i wartości
E2. Umiejętność pracy w zespole (kreowanie różnych ról)
E3. Poszanowanie idei demokratycznych kształtujących się na przestrzeni
dziejów (starożytność – wiek XXI)
Kategoria F. Potrzeby i aspiracje
F1. Dalsze kształcenie w kierunku humanistycznym – wybór uczelni
F2. Aktywne uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym
KRYTERIA OCENY Z HISTORII I SPRAWDZIAN TESTOWY
OCENA | POZIOM PODSTAWOWY (P.)(procent wykonania zadań) | POZIOM PONADPODSTAWOWY (PP.)(procent wykonania zadań) |
* CELUJĄCA | 100 | 100 |
BARDZO DOBRA | 90 – 100 | 90 – 100 |
DOBRA | 75 – 89 | 75 – 89 |
** DOSTATECZNA | 60 – 74 | XXX |
** DOPUSZCZAJĄCA | 45 – 59 | XXX |
** NIEDOSTATECZNA | poniżej 44 | XXX |
* Niektóre sprawdziany będą zawierały zadania na ocenę celującą i ich pełne rozwiązanie będzie umożliwiało zdobycie przez ucznia oceny celującej.
** Jeżeli uczeń mimo błędnych rozwiązań zadań z poziomu P. (uzyskał ocenę niedostateczną) rozwiąże zadania z poziomu PP (nie mniej jednak niż 50 %), to istnieje możliwość podniesienia uzyskanej przez niego oceny o jeden stopień.
II WYPOWIEDŹ PISEMNA (kryteria ocenienia uwzględniają:
Zakres wiedzy, dobór materiału rzeczowego – faktów, wydarzeń, zjawisk i ich ważność.
1. Zrozumienie tematu, umieszczenie go w czasie i przestrzeni historycznej.
2. Sposób prezentacji jako umiejętność posługiwania się wiedzą i pojęciami:
– dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, związków między faktami
– ujmowanie zjawisk dotyczących naszego kraju w tzw. „szerokim kontekście międzynarodowym”
– analiza, porównywanie, wyjaśnianie, uogólnianie, własna ocena.
3. Język: ortografia, interpunkcja, styl, gramatyka, słownictwo.
4. Konstrukcja pracy i jej forma graficzna:
– wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
– akapity, marginesy,
– skreślenia i poprawki.
III OCENA WYPOWIEDZI USTNEJ
Zasadniczo oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć, w sytuacji gdy konieczne jest sprawdzenie poziomu wiedzy ucznia dla celów klasyfikacji może być on pytany i za odpowiedź uzyskuje:
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ – gdy, odpowiedź nie spełnia wymagań podanych niżej kryteriów ocen pozytywnych.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ – gdy, wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w zakresie nie mniejszym niż 35 % przewidzianych dla pracy pisemnej (wypracowanie – punkty1,2,3); tzw. niezbędną wiedzą, konieczną z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu i nieodzowną w toku dalszego kształcenia. Podczas odpowiedzi możliwe są liczne błędy, zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i w sposobie jej prezentowania, uczeń zna jednak podstawowe fakty i przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.
OCENĘ DOSTATECZNĄ – gdy, zna najważniejsze fakty (wiedza podstawowa) i potrafi je zinterpretować, umieścić w czasie i przestrzenie (mapa); odpowiedź odbywa się przy niewielkim ukierunkowaniu ze strony nauczyciela. Występują nieliczne błędy rzeczowe i językowe.
OCENĘ DOBRĄ – gdy, odpowiedź jest zasadniczo samodzielna, zawiera większość treści podstawowych, uzupełnionych o trudniejszą wiedzę i umiejętności z zakresu rozszerzonego (PP); odpowiedź jest poprawna pod względem językowym, dopuszczalne są jedynie nieliczne – drugorzędne z punktu widzenia tematu – błędy, nie wyczerpuje całości zagadnienia.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ – gdy, jest wyczerpująca pod względem faktograficznym (wiedza i umiejętności przewidziane programem nauczania), swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wyciągane są wnioski, występuje ocena całościowa.
OCENĘ CELUJĄCĄ – gdy, odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełnia kryteria oceny bardzo dobrej, wykracza poza obowiązujący program nauczania, zawiera treści zaczerpnięte z literatury popularnonaukowej, zawiera własne oryginalne przemyślenia i oceny.
OKREŚLENIE SPOSOBU POPRAWIANIA WYNIKÓW NIEKORZYSTNYCH