Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
Geografia
Przedmiotowe zasady oceniania z geografii
- Przedmiotowe zasady oceniania z geografii uwzględniają główne ramy i systemy wartości określane wewnątrzszkolnym zasadach oceniania. Opracowany został na podstawie:
- podstaw programowych z geografii
- programów nauczania geografii
2. Cele edukacyjne
Przedmiotowe ocenianie z geografii ma na celu określenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia, których zakres wyznaczają wymagania ogólne z podstawy programowej dla III oraz IV etapu nauczania oraz realizowane programy nauczania (pkt 2), w tym:
a. znajomość:
− faktów, pojęć, zależności i prawidłowości procesów zachodzących w środowisku geograficznym
− współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych
− mapy politycznej świata
− lokalizacji wybranych obiektów geograficznych na mapie
b. umiejętność:
- korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej (planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno komunikacyjnych) w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych
- identyfikowania związków i zależności oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym
- posługiwania się podstawowym słownictwem geograficznym
- formułowania i weryfikowania hipotez dotyczących problemów współczesnego świata
- analizowania i wyjaśniania problemów demograficznych społeczeństw
- analizowania prawidłowości i zależności wynikających z funkcjonowania sfer ziemskich oraz działalności człowieka w różnych warunkach środowiska
- proponowania rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy międzynarodowej
- rozumienia relacji człowiek-przyroda-środowisko
c. stosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych w praktyce:
- racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska
3. Przedmiotem oceny są:
- Umiejętność czytania map geograficznych
- Interpretowanie aktualnych zdarzeń i procesów zachodzących na kuli ziemskiej (wyjaśnianie, ocenianie),
- Zapamiętanie wiadomości
- Stosowanie wiadomości
- Stosowanie terminologii przedmiotowej – geograficznej
- Umiejętność wnioskowania i interpretacji faktów
- Rozwiązywanie zadań o charakterze problemowym w skali globalnej, regionalnej, lokalnej),
- Posługiwanie się wiedzą geograficzną w życiu codziennym,
- Umiejętność pracy w grupie,
- Aktywność i zaangażowanie na lekcji,
- Orientacja na mapie (atlas, mapa ścienna, mapa konturowa); czytanie map tematycznych: fizycznych, geologicznych, klimatycznych i innych,
- Prezentacja dłuższych wypowiedzi,
- Udział w dyskusji na lekcji,
- Interpretacja danych statystycznych diagramów, tabel, schematów, obrazów,
- Prezentowanie na lekcji twórczych pomysłów,
- Pisemne zadania testowe, prace klasowe (obejmujące tematy lekcyjne działu; trwające jednostkę lekcyjną lub dwie; zapowiedziane tydzień wcześniej), sprawdziany (nie obejmują całego działu; zapowiedziane z co najmniej 3 – dniowym wyprzedzeniem), kartkówki (z materiału do trzech ostatnich tematów; nie muszą być zapowiedziane), prace domowe,
- Wykonywanie map, posterów, portfilio, diagramów, projektów, plansz, albumów, refereatów, schematów, prac badawczych ect.
- Samodzielne opracowywanie zagadnień problemowych (długoterminowych),
- Przygotowanie materiału do nowej lekcji,
- Zajęcie wyróżniających miejsc w konkursach i olimpiadach,
- Wypełnianie zadań w zeszycie przedmiotowym i w zeszycie zadań,
- Orientowanie się w aktualnej sytuacji na świecie i w Polsce (gospodarczej, politycznej, ekologicznej),
- Prace wykonywane poza salą szkolną – w terenie.
Uwaga: Nauczyciel wystawiając ocenę sugeruje się średnią , jednak zgodnie z PZO i WZO, to nauczyciel podejmuje ostateczną decyzję o ocenie.
4. Kryteria ocen ze sprawdzianów pisemnych:
- ocena celująca 100 %
- ocena bardzo dobra 90% – 99 %
- ocena dobra 89% – 75 %
- ocena dostateczna 74% – 55%
- ocena dopuszczająca 54% – 40 %
- ocena niedostateczna 39 % – 0%
5. Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
- Ocena niedostateczna – brak wiadomości elementarnych, nie posiada wiedzy i umiejętności wystarczającej do dalszego uczenia się geografii;
- Ocena dopuszczająca – odpowiedź niesamodzielna – uczeń zna fakty elementarne , ale nie dokonuje ich analizy nawet przy znacznej pomocy ze strony nauczyciela ; brak umiejętności uogólniania i wnioskowania ; istotne błędy w posługiwaniu się terminologią;
- Ocena dostateczna – odpowiedź niesamodzielna – uczeń zna podstawowe fakty, ale potrafi je zasadniczo bezbłędnie interpretować i dobierać właściwe przykłady tylko przy znacznym ukierunkowaniu ze strony nauczyciela ; istotne trudności w uogólnianiu i wnioskowaniu;
- Ocena dobra – odpowiedź zasadniczo samodzielna, wyczerpująca w zakresie wiadomości i umiejętności podstawowych , nieznaczne kłopoty w operowaniu wiedzą geograficzną (dobór faktów i ich analiza, wnioski, terminologia);
- Ocena bardzo dobra – odpowiedź samodzielna i poprawna , wyczerpująca w zakresie treści i umiejętności programowych z geografii;
- Ocena celująca – odpowiedź samodzielna i poprawna , wyczerpująca w zakresie treści i umiejętności programowych z geografii.
6. Zasady wystawiania ocen i kryteria oceniania
- Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych prac pisemnych podawane są z wyprzedzeniem, oprócz tzw. kartkówek;
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać pracy pisemnej w określonym terminie ma obowiązek uzgodnić to z nauczycielem i ustalić termin w kolejnym tygodniu po powrocie do szkoły
- Uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną z pracy pisemnej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela tj. do 2 tygodni od chwili jej otrzymania. Ocena z poprawy jest oceną ostateczną wpisaną obok pierwotnej.
- Nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia z przygotowania do lekcji i możliwości odpowiedzi lub kartkówki (chyba, że jest to dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność)
- Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów, a w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki , pozostałe oceny są wspomagające;
- Na koniec semestru nie przewiduje się końcowego sprawdzianu zaliczeniowego, ani poprawiania ocen z prac pisemnych, które winny być poprawiane według pkt. 3 systematycznie w trakcie semestru
- Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie (chyba, że nauczyciel zdecyduje inaczej)
- Nie odrobienie pracy domowej, brak zeszytu, brak ćwiczeń geograficznych- zostaje odnotowane, co ma wpływ na ocenę stosunku ucznia do przedmiotu
- Dopuszcza się możliwość samooceny ucznia przy odpowiedzi ustnej i pracy grupowej (kształtowanie umiejętności samooceny)
- Uczniowie o ocenach cząstkowych informowani są na bieżąco
- Rodzice informowani są o ocenach cząstkowych i semestralnych poprzez e- dziennik, podczas zebrań i tzw. „drzwi otwartych”,
- Każda ocena jest jawna.
- Bieżąca aktywność na lekcji oceniana może być przez nauczyciela znakiem + lub –
- Sprawdzone, ocenione i omówione prace pisemne lub testy są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego i udostępniane uczniom oraz ich rodzicom na ich życzenie.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej uczeń z przyczyn usprawiedliwionych ma braki w materiale programowym, uzupełnia je według umowy zawartej z nauczycielem
7. Zasady współdziałania z rodzicami i uczniami:
- Rozmowy indywidualne z uczniem
- Kontakty z rodzicami:
- indywidualne
- zebrania, wywiadówki, tzw. „drzwi otwarte”
- e- dziennik
10. Ewaluacja programu, procesu kształcenia, osiągnięć uczniów dokonywana jest na podstawie różnorodnych źródeł informacji.