Polski Matematyka Fizyka Biologia Geografia Chemia Języki obce Historia Wos Informatyka Edb Pp Filozofia Wf

Geografia

Przedmiotowe zasady oceniania z geografii

  1. Przedmiotowe zasady oceniania z geografii uwzględniają główne ramy i systemy wartości określane wewnątrzszkolnym zasadach oceniania. Opracowany został na podstawie: 
    • podstaw programowych z geografii
    • programów nauczania geografii

2. Cele edukacyjne

Przedmiotowe ocenianie z geografii ma na celu określenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia, których zakres wyznaczają wymagania ogólne z podstawy programowej dla III oraz IV etapu nauczania oraz realizowane programy nauczania (pkt 2), w tym:

a. znajomość:

− faktów, pojęć, zależności i prawidłowości procesów zachodzących w środowisku geograficznym

− współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych

− mapy politycznej świata

− lokalizacji wybranych obiektów geograficznych na mapie

b. umiejętność:

  • korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej (planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno komunikacyjnych) w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych
  • identyfikowania związków i zależności oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym
  • posługiwania się podstawowym słownictwem geograficznym
  • formułowania i weryfikowania hipotez dotyczących problemów współczesnego świata
  • analizowania i wyjaśniania problemów demograficznych społeczeństw
  • analizowania prawidłowości i zależności wynikających z funkcjonowania sfer ziemskich oraz działalności człowieka w różnych warunkach środowiska
  • proponowania rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy międzynarodowej
  • rozumienia relacji człowiek-przyroda-środowisko

c. stosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych w praktyce:

  • racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska

3. Przedmiotem oceny są:

  • Umiejętność czytania map geograficznych
  • Interpretowanie aktualnych zdarzeń i procesów zachodzących na kuli ziemskiej (wyjaśnianie, ocenianie),
  • Zapamiętanie wiadomości
  • Stosowanie wiadomości
  • Stosowanie terminologii przedmiotowej – geograficznej
  • Umiejętność wnioskowania i interpretacji faktów
  • Rozwiązywanie zadań o charakterze problemowym w skali globalnej, regionalnej, lokalnej),
  • Posługiwanie się wiedzą geograficzną w życiu codziennym,
  • Umiejętność pracy w grupie,
  • Aktywność i zaangażowanie na lekcji,
  • Orientacja na mapie (atlas, mapa ścienna, mapa konturowa); czytanie map tematycznych: fizycznych, geologicznych, klimatycznych i innych,
  • Prezentacja dłuższych wypowiedzi,
  • Udział w dyskusji na lekcji,
  • Interpretacja danych statystycznych diagramów, tabel, schematów, obrazów,
  • Prezentowanie na lekcji twórczych pomysłów,
  • Pisemne zadania testowe, prace klasowe (obejmujące tematy lekcyjne działu; trwające jednostkę lekcyjną lub dwie; zapowiedziane tydzień wcześniej), sprawdziany (nie obejmują całego działu; zapowiedziane z co najmniej 3 – dniowym wyprzedzeniem), kartkówki (z materiału do trzech ostatnich tematów; nie muszą być zapowiedziane), prace domowe,
  • Wykonywanie map, posterów, portfilio, diagramów, projektów, plansz, albumów, refereatów, schematów, prac badawczych ect.
  • Samodzielne opracowywanie zagadnień problemowych (długoterminowych),
  • Przygotowanie materiału do nowej lekcji,
  • Zajęcie wyróżniających miejsc w konkursach i olimpiadach,
  • Wypełnianie zadań w zeszycie przedmiotowym i w zeszycie zadań,
  • Orientowanie się w aktualnej sytuacji na świecie i w Polsce (gospodarczej, politycznej, ekologicznej),
  • Prace wykonywane poza salą szkolną – w terenie.

Uwaga: Nauczyciel wystawiając ocenę sugeruje się średnią , jednak zgodnie z PZO i WZO, to nauczyciel podejmuje ostateczną decyzję o ocenie.

4. Kryteria ocen ze sprawdzianów pisemnych:

  • ocena celująca                    100 %
  • ocena bardzo dobra              90% – 99 %
  • ocena dobra                        89% – 75 %
  • ocena dostateczna              74% – 55%
  • ocena dopuszczająca          54% – 40 %
  • ocena niedostateczna          39 % – 0%

5. Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:

  • Ocena niedostateczna – brak wiadomości elementarnych, nie posiada wiedzy i umiejętności wystarczającej do dalszego uczenia się geografii;
  • Ocena dopuszczająca – odpowiedź niesamodzielna – uczeń zna fakty elementarne , ale nie dokonuje ich analizy nawet przy znacznej pomocy ze strony nauczyciela ; brak umiejętności uogólniania i wnioskowania ; istotne błędy w posługiwaniu się terminologią;
  • Ocena dostateczna – odpowiedź niesamodzielna – uczeń zna podstawowe fakty, ale potrafi je zasadniczo bezbłędnie interpretować i dobierać właściwe przykłady tylko przy znacznym ukierunkowaniu ze strony nauczyciela ; istotne trudności w uogólnianiu i wnioskowaniu;
  • Ocena dobra – odpowiedź zasadniczo samodzielna, wyczerpująca w zakresie wiadomości i umiejętności podstawowych , nieznaczne kłopoty w operowaniu wiedzą geograficzną (dobór faktów i ich analiza, wnioski, terminologia);
  • Ocena bardzo dobra – odpowiedź samodzielna i poprawna , wyczerpująca w zakresie treści i umiejętności programowych z geografii;
  • Ocena celująca – odpowiedź samodzielna i poprawna , wyczerpująca w zakresie treści i umiejętności programowych z geografii.

6. Zasady wystawiania ocen i kryteria oceniania

  • Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych prac pisemnych podawane są z wyprzedzeniem, oprócz tzw. kartkówek;
  • Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać pracy pisemnej w określonym terminie ma obowiązek uzgodnić to z nauczycielem i ustalić termin w kolejnym tygodniu po powrocie do szkoły
  • Uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną z pracy pisemnej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela tj. do 2 tygodni od chwili jej otrzymania. Ocena z poprawy jest oceną ostateczną wpisaną obok pierwotnej.
  • Nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia z przygotowania do lekcji i możliwości odpowiedzi lub kartkówki (chyba, że jest to dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność)
  • Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów, a w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki , pozostałe oceny są wspomagające;
  • Na koniec semestru nie przewiduje się końcowego sprawdzianu zaliczeniowego, ani poprawiania ocen z prac pisemnych, które winny być poprawiane według pkt. 3 systematycznie w trakcie semestru
  • Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie (chyba, że nauczyciel zdecyduje inaczej)
  • Nie odrobienie pracy domowej, brak zeszytu, brak ćwiczeń geograficznych- zostaje odnotowane, co ma wpływ na ocenę stosunku ucznia do przedmiotu
  • Dopuszcza się możliwość samooceny ucznia przy odpowiedzi ustnej i pracy grupowej (kształtowanie umiejętności samooceny)
  • Uczniowie o ocenach cząstkowych informowani są na bieżąco
  • Rodzice informowani są o ocenach cząstkowych i semestralnych poprzez e- dziennik, podczas zebrań i tzw. „drzwi otwartych”,
  • Każda ocena jest jawna.
  • Bieżąca aktywność na lekcji oceniana może być przez nauczyciela znakiem + lub –
  • Sprawdzone, ocenione i omówione prace pisemne lub testy są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego i udostępniane uczniom oraz ich rodzicom na ich życzenie.
  • Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej uczeń z przyczyn usprawiedliwionych ma braki w materiale programowym, uzupełnia je według umowy zawartej z nauczycielem

7. Zasady współdziałania z rodzicami i uczniami:

  • Rozmowy indywidualne z uczniem
  • Kontakty z rodzicami:
  • indywidualne
  • zebrania, wywiadówki, tzw. „drzwi otwarte”
  • e- dziennik

10. Ewaluacja programu, procesu kształcenia, osiągnięć uczniów dokonywana jest na podstawie różnorodnych źródeł informacji.