Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
Fizyka
- Cele kształcenia:
- Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
- Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
- Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
- Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
- Ocenianie ma na celu:
- Poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
- Dostosowanie nauczania do realnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
- Rozwijanie w uczniach aktywności, motywacji do pogłębiania wiadomości i umiejętności oraz zainteresowanie przedmiotem.
- Dostarczanie rodzicom ucznia lub jego prawnym opiekunom informacji o postępach, trudnościach oraz uzdolnieniach ucznia.
- Zasady ustalania ocen.
Ocenianiu podlegają:
Formy | Uwagi |
prace klasowe | po zakończeniu działu zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. |
sprawdziany | po zakończeniu partii materiału mniejszej niż dział zapowiedziane z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. |
kartkówki i odpowiedzi ustne | obejmujące materiał z ostatnich dwóch tematów. |
praca na lekcji | często oceniana na podstawie ilości plusów i minusów. |
zadania domowe | obowiązkowe i dodatkowe. |
inne | np. projekty, konkursy. |
Ocena z pracy pisemnej wystawiana jest na podstawie procentowej zawartości poprawnych odpowiedzi według następującej skali:
Ocena słowna | Ocena cyfrowa | Zakres % |
Celujący | 6 | 100 |
Bardzo dobry | 5 | 95-99 |
Dobry | 4 | 80-94 |
Dostateczny | 3 | 60-79 |
Dopuszczający | 2 | 40-59 |
Niedostateczny | 1 | 0-39 |
4. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- umie rozwiązywać problemy w sposób nietypowy,
- rozwiązuje samodzielnie trudne zadania rachunkowe i problemowe,
- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
- zdobytą wiedzę potrafi zastosować w nowych sytuacjach,
- jest samodzielny – korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia fizyczne,
- rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi wykonać zaplanowane doświadczenie z fizyki, rozwiązać proste zadanie lub problem.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z pomocą nauczyciela,
- potrafi wykonać proste doświadczenie fizyczne z pomocą nauczyciela,
- zna podstawowe wzory i jednostki wielkości fizycznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- zna podstawowe prawa i wielkości fizyczne,
- potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste doświadczenie fizyczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości fizycznych.
Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną śródroczną (roczną) w oparciu o oceny bieżące ucznia, przy czym większą wagę mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów, w drugiej kolejności z kartkówek, odpowiedzi ustnych, aktywności podczas lekcji.
5. Umowa z uczniem – prawa i powinności:
- Uczeń ma obowiązek przynosić na lekcje podręcznik i prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Uczeń zobowiązany jest do samodzielnego uzupełnienia lekcji, na których był nieobecny.
- Uczeń ma prawo zgłosić bez żadnych konsekwencji nieprzygotowanie do lekcji raz w semestrze z wyjątkiem lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych sprawdzianów i prac klasowych. Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia ucznia z obowiązku aktywnego udziału w lekcji.
- Uczeń, u którego stwierdzono brak samodzielności w trakcie sprawdzania wiadomości i umiejętności, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
- Uczniowie, którzy napisali pracę klasową na ocenę niedostateczną mają prawo do jednej poprawy tej oceny po określeniu z nauczycielem formy i terminu poprawy. Próba poprawy pracy klasowej z wynikiem takim samym lub gorszym nie skutkuje wpisaniem tej oceny do dziennika.
- Ocenę uzyskaną w wyniku poprawy pracy klasowej nauczyciel ustala na podstawie średniej arytmetycznej ocen z pracy klasowej i jej poprawy.
- Za nieobecność na pracy klasowej uczeń nie otrzymuje oceny niedostatecznej (nieobecność ta zostaje odnotowana w dzienniku w tabeli ocen symbolem nb). Uczeń taki ma obowiązek na najbliższej lekcji fizyki po powrocie do szkoły zgłosić się do nauczyciela, który ustala termin i formę zaliczenia zaległego materiału. Niezgłoszenie się ucznia lub niezaliczenie zaległego materiału skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Wszystkie prace pisemne, po zapoznaniu uczniów z ich wynikami, przechowywane są przez nauczyciela w szkole do końca roku szkolnego.
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnętrznego określa statut szkoły.
6. Sposób informowania o ocenach:
- Uczniowie są informowani o ocenach na bieżąco, bezpośrednio po otrzymaniu oceny. Rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie dowiadują się o nich z e-dziennika lub od wychowawcy na zebraniu z rodzicami.
- O osiągnięciach ucznia rodzice lub jego prawni opiekunowie mogą porozmawiać z nauczycielem podczas „drzwi otwartych”.
- Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje rodziców ucznia lub jego prawnych opiekunów o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych.