Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
Chemia
- Ocenianie ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
- różnicowanie i klasyfikowanie uczniów.
2. Ocenianiu podlegają:
- wypowiedzi ustne,
- sprawdziany pisemne zapowiadane i zapisywane w dzienniku lekcyjnym z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówki maksymalnie z trzech ostatnich jednostek tematycznych,
- prace domowe, referaty, projekty,
- aktywność na lekcji,
- prace dodatkowe, takie jak schematy, plansze, wykresy, rysunki wzbogacające zbiory, itp.
3. Na lekcjach chemii oceniamy:
- zapamiętanie wiadomości,
- stosowanie wiadomości,
- umiejętność wnioskowania,
- umiejętność interpretacji,
- stosowanie terminologii chemicznej,
- umiejętność pracy w grupie,
- systematyczność,
- stosunek do przedmiotu.
4. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych ani praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna treści i zastosowań podstawowych praw, pojęć i systematyki chemicznej,
- nie potrafi sformułować obserwacji doświadczenia chemicznego.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- jest w stanie zapamiętać i przypomnieć sobie treści podstawowych praw chemii, podstawowych właściwości chemicznych, najważniejszych zjawisk chemicznych,
- rozwiązuje przy pomocy nauczyciela proste zadania teoretyczne i praktyczne,
- z pomocą nauczyciela poprawnie formułuje obserwacje dotyczące doświadczenia chemicznego.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- przy niewielkiej pomocy nauczyciela umie wyjaśnić, od czego zależą podstawowe właściwości chemiczne i struktura związków chemicznych,
- zna jednostki i relacje matematyczne wiążące zmienne występujące w prawach chemicznych,
- zna i potrafi wyjaśnić poznane prawa chemii oraz umie je potwierdzić odpowiednimi, prostymi eksperymentami przy pomocy nauczyciela.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- stosuje wiadomości i umiejętności do przeprowadzania szczegółowej analizy procesów chemicznych,
- potrafi projektować doświadczenia potwierdzające najważniejsze prawa chemii oraz właściwości pierwiastków i związków chemicznych,
- samodzielnie rozwiązuje złożone zadania obliczeniowe,
- stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów łączących różne działy chemii.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- biegle rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
- przedstawia oryginalne sposoby rozwiązania zadań i samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe oraz wykraczające poza program nauczania danej klasy,
- samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł,
- rozwija swoje zainteresowanie chemią,
- samodzielnie projektuje doświadczenia i analizuje wyniki,
- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
5. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
- 100% – ocena celująca
- 99% – 95% – ocena bardzo dobra
- 94% – 80% – ocena dobra
- 79% – 60% – ocena dostateczna
- 59% – 40% – ocena dopuszczająca
- 39% – 0% – ocena niedostateczna
6. Uczeń ma prawo jeden raz poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów w terminie do dwóch tygodni od chwili oddania prac przez nauczyciela. Formę i czas poprawy uczeń uzgadnia z nauczycielem indywidualnie. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel chętnie udzieli wskazówek, rad lub pomocy.
Jeżeli uczeń nie zgłosi się na poprawę w ustalonym terminie, traci możliwość poprawy.
Jeżeli uczeń podczas pracy pisemnej korzystał z niedozwolonej pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
W przypadku, gdy uczeń był nieobecny na pracy pisemnej ma obowiązek napisać ją niezwłocznie po powrocie do szkoły w terminie umówionym z nauczycielem.
7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów i kartkówek, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne. Pozostałe oceny są wspomagające.
8. Każda ocena jest umotywowana pisemnie lub ustnie.
O otrzymanych ocenach uczniowie informowani są na bieżąco, jawnie, rodzice – na zebraniach rodzicielskich, podczas indywidualnych rozmów oraz wg potrzeb.