Polski | Matematyka | Fizyka | Biologia | Geografia | Chemia | Języki obce | Historia | Wos | Informatyka | Edb | Pp | Filozofia | Wf |
Języki obce
Przedmiotowe zasady oceniania – języki obce
Wymagania edukacyjne opracowano na podstawie:
1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Języki obce
angielski, niemiecki, rosyjski, język łaciński i kultura antyczna.
- Podstawy prawne
- Niniejsze wymagania edukacyjne opracowano na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Niniejsze wymagania edukacyjne opracowano na podstawie:
- Celem wymagań edukacyjnych jest:
- ujednolicenie zasad i kryteriów oceniania kompetencji uczniów z języków obcych nowożytnych (języki: angielski, niemiecki i rosyjski)
- umożliwienie nauczycielom bieżącej kontroli pracy i postępów uczniów
- dostarczenie rodzicom wiedzy o postępach w nauce i rozwoju dziecka
- dostarczenie uczniom informacji na temat ich własnego rozwoju w zakresie zdobywania umiejętności i kompetencji językowych
- motywowanie uczniów do dalszej pracy i jej ukierunkowanie
- diagnoza, określenie indywidualnych potrzeb i trudności ucznia
- okresowe i roczne określanie poziomu opanowania przez uczniów kompetencji językowych
- stworzenie warunków do porównywania osiągnięć uczniów ze standardami zewnętrznymi określonymi dla danego etapu kształcenia i poziomu opanowania języka przez uczniów
- Formy sprawdzania i oceniania. Bieżące sprawdzanie i ocenianie poziomu kompetencji językowych uczniów następować będzie przez:
- Prace klasowe godzinne.
- Kartkówki z materiału leksykalnego z aktualnego działu.
- Testy szkolne i zewnętrzne.
- Prace domowe pisemne recenzowane przez nauczyciela.
- Odpowiedzi ustne uczniów.
- Obserwowanie udziału ucznia w zajęciach lekcyjnych.
- Obserwowanie udziału ucznia w działalności pozalekcyjnej, np.:
- olimpiady językowe
- dyktanda językowe
- konkursy wiedzy o krajach danego obszaru językowego
- konkursy o charakterze artystycznym (np. recytatorski).
- Kryteria oceny odpowiedzi ustnej. Celem odpowiedzi ustnej jest informacja, w jakim stopniu uczeń opanował umiejętność posługiwania się językiem obcym na danym etapie kształcenia oraz w jakim stopniu nastąpił przyrost jego umiejętności w porównaniu z poprzednią wypowiedzią. Ocena Celująca: Wypowiedź płynna, swobodna; całkowita poprawność językowa; funkcjonalna i urozmaicona leksyka; użycie bogatego słownictwa i struktur gramatycznych potrafi, skupienie na sobie uwagi odbiorcy dzięki sposobowi mówienia. Bardzo dobra: Wypowiedź samodzielna i wyczerpująca, w pełni poprawna z punktu widzenia użytych struktur gramatycznych i leksykalnych; umiejętne posługiwanie się wyrażeniami idiomatycznymi; dopuszczalne nieliczne, drobne pomyłki nie zakłócające komunikacji. Dobra: Odpowiedni do zadania dobór słownictwa i struktur gramatycznych; umiejętność autokorygowania wskazanych pomyłek; formułowanie własnych opinii z wykorzystaniem poznanego słownictwa i konstrukcji gramatycznych; Błędy nieznacznie zakłócające komunikację. Dostateczna: Niewielkie zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych; proste słownictwo; ograniczona umiejętność prowadzenia rozmowy. Dopuszczająca: Ubogie słownictwo i konstrukcje gramatyczne; błędy w wymowie; zachowanie komunikacji wymagające dużych wysiłków ze strony rozmówcy (nauczyciela). Niedostateczna: Łamanie podstawowych form poprawności językowej; wymowa uniemożliwiająca komunikację; brak zrozumienia podstawowych pytań i poleceń; brak, odmowa lub rezygnacja z odpowiedzi.
- Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej. Celem przeprowadzania prac pisemnych jest ocena stopnia opanowania przez ucznia określonych konstrukcji gramatycznych. Typowe formy służące takiej kontroli to test i kartkówka. Punkty przyznawane są za każdą poprawnie użytą testowaną strukturę gramatyczną. Nie odejmuje się punktów za błędy nie będące przedmiotem testu. Skala ocen dla krótszych wypowiedzi pisemnych (kartkówka)
- 0 – 49% niedostateczny
- 50 – 59% dopuszczający
- 60 – 74% dostateczny
- 75 – 89% dobry
- 90 – 99% bardzo dobry
- 100% celujący Praca klasowa:
- 0 – 49% niedostateczny
- 50 – 59% dopuszczający
- 60 – 74% dostateczny
- 75 – 89% dobry
- 90 – 97% bardzo dobry
- 98 – 100% celujący Oprócz tego, stopniowo rozwijana jest sprawność pisania; od pisania odtwórczego w początkowym okresie nauki do pisania kreatywnego w klasach starszych. Ogólnym celem kształcenia tej sprawności jest umiejętność stosowania zasad ortografii w zakresie poznanego materiału, wypełnianie typowych formularzy, przekazywanie prostej informacji, pisanie krótkich form np. notatka, list, opis osoby, recenzja. Itp. Ocena nabywania tej umiejętności odbywa się zgodnie z ogólnymi kryteriami typowymi dla danej formy wypowiedzi pisemnej, a skali od oceny niedostatecznej do celującej.
- Zasady ustalania ocen semestralnych i końcoworocznych
- Ocena powinna być ustalona na podstawie przynajmniej trzech ocen cząstkowych.
- Decydującą rolę w ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej odgrywają testy, prace klasowe oraz dłuższe formy wypowiedzi pisemnej wykonywane w klasie.
- Laureaci i finaliści olimpiad językowych otrzymują oceny roczne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Ocenę niedostateczną na pierwszy semestr uczeń ma obowiązek poprawić do końca marca przygotowując się do poprawy według wskazówek nauczyciela.
- JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA
1. Ocenie podlegają : wypowiedzi ustne, prace pisemne, aktywność na lekcji.
2. Uczeń otrzymuje przynajmniej 3 oceny cząstkowe w semestrze.
3. Progi procentowe prac pisemnych:
100%-95 % ocena celująca
94%-85 % ocena bardzo dobra
84%-70% ocena dobra
69%-60% ocena dostateczna
59%-40% ocena dopuszczająca
39% i mniej ocena niedostateczna.
4. Wszystkie prace pisemne są zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
5. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy pisemnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
6. W przypadku nieobecności na pracy pisemnej uczeń ma obowiązek jej napisania w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Ewaluacja systemu
- Przedmiotowy system oceniania podlega ciągłemu monitoringowi i można w nim dokonywać zmian.
- Ewaluacji dokonuje się w każdym roku funkcjonowania systemu poprzez ankiety przeprowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zmiany programowe wprowadzane są systematycznie z uwzględnieniem zewnętrznych propozycji metodycznych.
Lider zespołu przedmiotowego