Pedagog-kilka-zasad-wychowania

PEDAGOG SZKOLNY     

KILKA ZASAD WYCHOWANIA

Gdy dziecko dostaje z艂e oceny

Akceptuj stopnie dziecka – ocena nie 艣wiadczy o jego warto艣ci.
S艂uchaj aktywnie – pomo偶e mu to okre艣li膰 problem i znale藕膰 rozwi膮zanie.
Mo偶esz wysy艂a膰 komunikaty typu „Ja” – poinformujesz o tym, co czujesz, o niepokoju wywo艂anym s艂abymi wynikami.
Unikaj krytyki – dziecko negatywnie ocenione w szkole nie potrzebuje wi臋cej negatywnych zwrot贸w, szczeg贸lnie od rodzic贸w; nie podejmuj w takich sytuacjach rozm贸w o przysz艂o艣ci, np. o studiach -frustracja mo偶e si臋 pog艂臋bi膰.
Oka偶 dziecku pe艂n膮 akceptacj臋 – powinno wiedzie膰, 偶e jest kochane bez wzgl臋du na to, jakie osi膮ga wyniki w szkole.

Gdy dziecko ma problem w szkole

Pozw贸l mu mie膰 ten problem – jest jego, nie tw贸j. Rodzic prze偶ywa cz臋sto l臋k, trosk臋, rozczarowanie, zak艂opotanie, irytacj臋, oburzenie, gniew. Okazuj膮c te uczucia, wysy艂a do dziecka komunikat: 鈥濶ie m贸w mi o swoich problemach, poniewa偶 nie mog臋 艣cierpie膰 my艣li, 偶e co艣 jest nie w porz膮dku”.

Zasada odr臋bno艣ci. Aby kogo艣 wspiera膰 w rozwi膮zaniu problemu, udzielaj膮cy pomocy musi uszanowa膰 jego odr臋bno艣膰; dziecko, kt贸re jest bardziej samodzielne i silniejsze, lepiej zatroszczy si臋 o siebie. Stosowanie tej zasady w 偶yciu jest trudne, gdy偶 rodzice maj膮 zazwyczaj pomys艂 na swoje potomstwo i modeluj膮 je tak, jak chcieliby, by post臋powa艂o.