Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o kulturze
Podstawy prawne:
Niniejsze przedmiotowe zasady oceniania (PZO) opracowano na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.2017.1651).
I Przedmiotem oceny są:
1. wiadomości (wiedza)
2. umiejętności
3. postawa (aktywność, samodzielność, wytrwałość, systematyczność, dyscyplina pracy i umiejętność pracy zespołowej)
ad. 3) aktywność może być oceniana poprzez:
A) ocenę - zgodną z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
B) „plusy” – przyjmując, że do uzyskania jednej, cząstkowej oceny bardzo dobrej niezbędne jest uzyskanie trzech „plusów”, a oceny dobrej dwóch „plusów”
II Uczeń otrzymuje trzy oceny podsumowujące:
1. za pierwszy i drugi semestr – powstałe w oparciu o oceny cząstkowe (za m.in.: prace klasowe, kartkówki, referaty, odpowiedzi ustne, aktywność)
2. ocena roczna – będąca średnią arytmetyczną obu ocen semestralnych, z możliwością podwyższenia oceny rocznej o jeden stopień za szczególne zaangażowanie, aktywność.
III Uczeń może raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z tym że, ta zasada nie dotyczy lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych sprawdzianów oraz zadań domowych.
Sposoby kontroli:
1. prace pisemne: praca klasowa (test, wypracowanie), kartkówka, referat,
2. praca na lekcji: indywidualna, grupowa
3. odpowiedzi ustne, referaty,
4. notatki z lekcji
5. prace domowe
Uczeń podlega ocenianiu:
- systematycznie
- po zaliczeniu każdego działu programowego.
- praca klasowa – zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem
- kartkówka – nie jest zapowiedziana, obowiązuje materiał z trzech ostatnich lekcji, trwa do 15 minut
Referat lub praca pisemna powinny być dane do wglądu uczniom, tak aby mogli zapoznać się z uwagami sprawdzającego odnośnie popełnionych błędów oraz uzasadnieniem wystawionej oceny.
Kategoria A. Zapamiętanie
A1. Pamiętanie faktów, wydarzeń, zjawisk, nazw, nazwisk, pojęć.
Kategoria B. Rozumienie
B1. Rozumienie istoty przemian, wydarzeń i zjawisk.
B2. Rozumienie określeń, sądów i ocen.
B3. Dostrzeganie i rozumienie związków przyczynowo – skutkowych.
B4. Dostrzeganie ciągłości przemian kulturowych (od antyku po współczesność) w Europie i Polsce.
Kategoria C. Sytuacje typowe (proste)
C1. Poszukiwanie i gromadzenie informacji.
C2. Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji, analiza treści.
C3. Selekcjonowanie wiadomości pod względem ich znaczenia dla kultury.
C4. Formułowanie ocen i opinii o wydarzeniach, zjawiskach i postaciach.
C5. Posługiwanie się znanymi pojęciami podczas wypowiedzi.
Kategoria D. Sytuacje problemowe (nowe)
D1. Samodzielne uogólnianie, porównywanie i wyciąganie wniosków.
D2. Posługiwanie się znanymi pojęciami w sytuacjach nowych.
D3. Argumentowanie swoich wypowiedzi, zajmowanie własnego
stanowiska wobec faktów, wydarzeń i zjawisk.
D4. Samodzielna interpretacja zjawisk kulturowych.
POZIOM III – POSTAWA I PRZEKONANIA
(przygotowanie do zajęć, udział w wykonywanych zadaniach, aktywność i inicjatywa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności)
Kategoria E. Stosunek do zajęć
E1. Tolerancja wobec innych osób, poglądów i wartości
E2. Umiejętność pracy w zespole (kreowanie różnych ról)
E3. Poszanowanie dorobku kulturalnego innych cywilizacji,
dostrzeganie ich wpływu na współczesną kulturę.
Kategoria F. Potrzeby i aspiracje
F1. Dalsze kształcenie w kierunku humanistycznym.
F2. Aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.
KRYTERIA OCENY I SPRAWDZIAN TESTOWY
OCENA |
POZIOM PODSTAWOWY (P.) (procent wykonania zadań) |
POZIOM PONADPODSTAWOWY (PP.) (procent wykonania zadań) |
* CELUJĄCA |
100 |
100 |
BARDZO DOBRA |
90 - 100 |
90 – 100 |
DOBRA |
75 - 89 |
75 – 89 |
** DOSTATECZNA |
50 - 74 |
XXX |
** DOPUSZCZAJĄCA |
30 - 49 |
XXX |
** NIEDOSTATECZNA |
poniżej 30 |
XXX |
* Niektóre sprawdziany będą zawierały zadania na ocenę celującą i ich pełne rozwiązanie będzie umożliwiało zdobycie przez ucznia oceny celującej.
** Jeżeli uczeń mimo błędnych rozwiązań zadań z poziomu P. (uzyskał ocenę niedostateczną) rozwiąże zadania z poziomu PP (nie mniej jednak niż 50 %) to istnieje możliwość podniesienia uzyskanej przez niego oceny o jeden stopień.
II WYPOWIEDŹ PISEMNA (kryteria ocenienia uwzględniają:
1. Zakres wiedzy, dobór materiału rzeczowego – faktów, wydarzeń, zjawisk i ich ważność.
2. Zrozumienie tematu, umieszczenie go w czasie i przestrzeni historycznej.
3. Sposób prezentacji jako umiejętność posługiwania się wiedzą i pojęciami:
- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, związków między faktami,
- analiza, porównywanie, wyjaśnianie, uogólnianie, własna ocena.
4. Język: ortografia, interpunkcja, styl, gramatyka, słownictwo.
5. Konstrukcja pracy i jej forma graficzna:
- wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
- akapity, marginesy,
- skreślenia i poprawki.
III OCENA WYPOWIEDZI USTNEJ
Zasadniczo oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć, w sytuacji gdy konieczne jest sprawdzenie poziomu wiedzy ucznia dla celów klasyfikacji może być on pytany i za odpowiedź uzyskuje:
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ – gdy, odpowiedź nie spełnia wymagań podanych niżej kryteriów ocen pozytywnych.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ – gdy, wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w zakresie nie mniejszym niż 30 % przewidzianych dla pracy pisemnej (wypracowanie – punkty 1,2,3); tzw. niezbędną wiedzą, konieczną z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu i nieodzowną w toku dalszego kształcenia. Podczas odpowiedzi możliwe są liczne błędy, zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i w sposobie jej prezentowania, uczeń zna jednak podstawowe fakty i przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.
OCENĘ DOSTATECZNĄ – gdy, zna najważniejsze treści (wiedza podstawowa) i potrafi je wyjaśnić, podejmuje próbę interpretacji, potrafi umieścić omawianą problematykę w czasie i przestrzeni; odpowiedź odbywa się przy niewielkim ukierunkowaniu ze strony nauczyciela. Występują nieliczne błędy rzeczowe i językowe.
OCENĘ DOBRĄ – gdy, odpowiedź jest zasadniczo samodzielna, zawiera większość treści podstawowych, uzupełnionych o trudniejszą wiedzę i umiejętności z zakresu rozszerzonego (PP); odpowiedź jest poprawna pod względem językowym, dopuszczalne są jedynie nieliczne – drugorzędne z punktu widzenia tematu – błędy, nie wyczerpuje całości zagadnienia.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ – gdy, odpowiedź jest wyczerpująca pod względem faktograficznym (wiedza i umiejętności przewidziane programem nauczania), uczeń swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi, samodzielnie opracowuje wnioski, potrafi dokonać oceny całościowej.
OCENĘ CELUJĄCĄ – gdy, odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełnia kryteria oceny bardzo dobrej, wykracza poza obowiązujący program nauczania, zawiera treści zaczerpnięte z literatury popularnonaukowej, zawiera własne oryginalne przemyślenia i oceny.
OKREŚLENIE SPOSOBU POPRAWIANIA WYNIKÓW NIEKORZYSTNYCH
Jeżeli nieobecność była nieusprawiedliwiona, to uczeń uzyskuje
ocenę niedostateczną w trybie natychmiastowym.