Fizyka
Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki
1. Cele kształcenia – wymagania ogólne:
Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
2. Ocenianie z fizyki ma na celu:
Poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
Dostosowanie nauczania do realnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Rozwijanie w uczniach aktywności, motywacji do pogłębiania wiadomości i umiejętności oraz zainteresowanie przedmiotem.
Dostarczanie rodzicom ucznia lub jego prawnym opiekunom informacji o postępach, trudnościach oraz uzdolnieniach ucznia.
3. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
Formy |
Uwagi |
prace klasowe |
po zakończeniu działu zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. |
sprawdziany |
po zakończeniu partii materiału mniejszej niż dział zapowiedziane z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. |
kartkówki i odpowiedzi ustne |
obejmujące materiał z ostatnich dwóch tematów. |
praca na lekcji |
oceniana na podstawie ilości plusów i minusów. |
zadania domowe |
obowiązkowe i dodatkowe. |
inne |
np. projekty, konkursy. |
4. Zasady ustalania ocen:
Poszczególnym formom sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia przyporządkowane są następujące wagi:
Formy |
Waga |
prace klasowe |
3 |
sprawdziany |
2 |
kartkówki, odpowiedzi ustne, praca na lekcji |
1 |
zadania domowe |
1 |
inne |
ustala nauczyciel |
Ocena z pracy pisemnej wystawiana jest na podstawie procentowej zawartości poprawnych odpowiedzi według następującej skali:
Ocena słowna |
Ocena cyfrowa |
Zakres % |
Celujący |
6 |
100 / 95% + zadanie dodatkowe |
Bardzo dobry |
5 |
95-99 |
Dobry |
4 |
80-94 |
Dostateczny |
3 |
60-79 |
Dopuszczający |
2 |
40-59 |
Niedostateczny |
1 |
0-39 |
Zależność oceny rocznej (śródrocznej) od średniej ważonej (S) wskazuje tabela:
Ocena roczna (śródroczna) |
Średnia ważona (S) |
Celujący |
S ≥ 5,5 |
Bardzo dobry |
4,75 ≤ S < 5,5 |
Dobry |
3,75 ≤ S < 4,75 |
Dostateczny |
2,75 ≤ S < 3,75 |
Dopuszczający |
1,75 ≤ S < 2,75 |
Niedostateczny |
S <1,75 |
Nauczyciel wystawiając ocenę sugeruje się powyższą tabelą, jednak zgodnie z WZO, to nauczyciel podejmuje ostateczną decyzję o ocenie.
5. Umowa z uczniem - prawa i powinności:
Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
Uczeń zobowiązany jest do samodzielnego uzupełnienia lekcji, na których był nieobecny.
Uczeń ma prawo zgłosić bez żadnych konsekwencji nieprzygotowanie do lekcji raz w semestrze z wyjątkiem lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych sprawdzianów i prac klasowych. Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia ucznia z obowiązku aktywnego udziału w lekcji.
Uczeń, u którego stwierdzono brak samodzielności w trakcie sprawdzania wiadomości i umiejętności, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
Uczniowie, którzy napisali pracę klasową na ocenę niedostateczną mają prawo do jednej poprawy tej oceny po określeniu z nauczycielem formy i terminu poprawy. Jeżeli uczeń nie zgłosi się do nauczyciela najpóźniej w dniu kolejnych zajęć edukacyjnych z fizyki po otrzymania informacji o ocenie niedostatecznej, traci prawo do jej poprawy. Próba poprawy pracy klasowej z wynikiem takim samym lub gorszym nie skutkuje wpisaniem tej oceny do dziennika.
Ocenę uzyskaną w wyniku poprawy pracy klasowej nauczyciel wystawia na podstawie średniej arytmetycznej ocen z pracy klasowej i jej poprawy.
Za nieobecność na pracy klasowej uczeń nie otrzymuje oceny niedostatecznej (nieobecność ta zostaje odnotowana w dzienniku w tabeli ocen symbolem nb). Uczeń taki ma obowiązek na najbliższej lekcji z fizyki zgłosić się do nauczyciela, który ustala termin i formę zaliczenia zaległego materiału. Niezgłoszenie się ucznia lub niezaliczenie zaległego materiału skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na pracy klasowej nauczyciel ma prawo postawić uczniowi ocenę niedostateczną.
Wszystkie prace pisemne, po zapoznaniu uczniów z ich wynikami, przechowywane są przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
Termin oddawania poprawionych i ocenionych prac pisemnych ustala WZO.
6. Sposób informowania o ocenach:
Uczniowie są informowani o ocenach na bieżąco, bezpośrednio po otrzymaniu oceny. Rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie dowiadują się o nich z e-dziennika lub od wychowawcy na zebraniu z rodzicami.
O osiągnięciach ucznia rodzice lub jego prawni opiekunowie mogą porozmawiać z nauczycielem podczas „drzwi otwartych”.
Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje rodziców ucznia lub jego prawnych opiekunów o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych.