PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Podstawy prawne:
Niniejsze przedmiotowe zasady oceniania (PZO) opracowano na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.2017.1651).
Zgodnie z podstawą programową na lekcji powinny być zrealizowane poniższe cele kształcenia (wymagania ogólne):
1. Znajomość struktury obronności państwa.
Uczeń:
• rozróżnia struktury obronności państwa, rozumie ich rolę;
• zna formy spełniania powinności obronnych przez organy administracji i obywateli.
2. Przygotowanie do sytuacji zagrożeń.
Uczeń
• zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia, zdrowia lub mienia;
• zna zasady planowania i zorganizowania działań.
3. Opanowanie zasad pierwszej pomocy.
Uczeń
• umie udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrażających życiu i zdrowiu.
I. Ocenie podlegają:
1. Odpowiedzi ustne. Nauczyciel ma prawo sprawdzić wiadomości ucznia podczas rozmowy z trzech ostatnich lekcji.
2. Sprawdziany. Prace kontrolne zapowiadane są przynajmniej tydzień przed terminem, a zakres podlegający kontroli określa nauczyciel. Sprawdziany należy oddać uczniom do dwóch tygodni
3. Kartkówki. Kartkówki mogą być niezapowiedziane przez nauczyciela.
4. Zadania domowe. Każdy brak zadania domowego jest odnotowany w postaci oceny niedostatecznej
5. Ćwiczenia praktyczne w ramach kursu udzielania pierwszej pomocy.
Sprawdziany praktyczne- jednym z warunków zaliczenia przedmiotu jest obecność na sprawdzianach praktycznych z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Sprawdziany praktyczne są zaliczane aż do momentu uzyskania oczekiwanego efektu.
6. Aktywność.
• praca indywidualna na lekcji
• praca w grupach na lekcji
• prace dodatkowe (np. schematy, plansze, itp.)
• inne działania wynikające z zainteresowań ucznia, wiążące się z programem nauczania EdB jak i wykraczające poza program (np.: udział w konkursach, itp.
• za działania na rzecz szkoły i otoczenia związane tematycznie z przedmiotem.
II. Zasady ustalania ocen:
Gdy osiągnięcia ucznia można przeliczać na punkty, ustala się następujące progi procentowe:
niedostateczny |
- |
poniżej 40 % |
dopuszczający |
- |
40 – 59 % |
dostateczny |
- |
60 – 79 % |
dobry |
- |
80 – 94% |
bardzo dobry |
- |
95 – 100 % |
celujący |
- |
powyżej 95 % oraz zadania dodatkowe |
III. Prawa i powinności ucznia:
IV. Sposób informowania o ocenach:
V. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie :
Ocena
|
Umiejętności i aktywność |
Wiedza |
Celująca |
Uczeń: · inicjuje dyskusje na określony temat · przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć · systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się nimi z grupą · odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych działań · wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień · argumentuje własne poglądy, posługując się wiedzą poza programową · odnosi sukcesy w rywalizacji pozaszkolnej/pozalekcyjnej w konkursach, których tematyka pokrywa się z treściami kształcenia realizowanymi na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa |
Uczeń zdobył wiedzę znacznie wykraczającą poza zakres programu nauczania. |
Bardzo dobra |
Uczeń: · sprawnie korzysta z wszystkich dostępnych źródeł informacji · samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela · jest aktywny na lekcjach i uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa (zawody, konkursy) lub zajęciach pozaszkolnych o specyfice zbliżonej do przedmiotu · bezbłędnie wykonuje działania ratownicze, koryguje błędy kolegów, odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze · sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania (także doraźnego) · umie pokierować grupą rówieśników |
Uczeń opanował wszystkie treści programu i sprawnie wykorzystuje wiedzę z innych przedmiotów do wykonywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. |
Dobra |
Uczeń: · samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji · poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych · samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności · podejmuje wybrane zadania dodatkowe · jest aktywny na lekcjach · poprawnie wykonuje działania ratownicze, umie dobrać sprzęt i środki ratownicze do rodzaju obrażenia/zranienia |
Uczeń opanował wszystkie podstawowe treści programu oraz niektóre treści ponadpodstawowe. |
Dostateczna |
Uczeń: · pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji · samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć · przejawia przeciętną aktywność · potrafi podjąć działania podnoszące własne bezpieczeństwo |
Uczeń opanował podstawowe treści programu, pozwalające na podejmowanie działań ratowniczych i zabezpieczających. |
Dopuszczająca |
Uczeń: · z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadania · opanował najbardziej elementarne umiejętności z zakresu przedmiotu |
Uczeń ma braki w wiedzy, które jednak nie uniemożliwiają dalszej edukacji i mogą zostać usunięte. |
Niedostateczna |
Uczeń: · nie potrafi wykonać najprostszych poleceń, wymagających zastosowania elementarnych umiejętności |
Uczeń wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszą edukację w zakresie przedmiotu. |