Polski Matematyka Fizyka Biologia Geografia Chemia Języki obce Historia Wos Informatyka Edb Pp Filozofia Wf

Chemia

Przedmiotowe zasady oceniania z chemii

Niniejsze przedmiotowe zasady oceniania (PZO) opracowano na podstawie:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Przedmiotowy system oceniania jest załącznikiem do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania obowiązującego w ZSO nr 5 w Bydgoszczy.

  1. Ocenianie ma na celu:
    • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
    • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
    • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
    • dostarczenie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
    • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
    • diagnoza,
    • różnicowanie i klasyfikowanie uczniów.
  2. Ocenianiu podlegają:
    • wypowiedzi ustne,
    • sprawdziany pisemne zapowiadane i zapisywane w dzienniku lekcyjnym z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
    • kartkówki maksymalnie z trzech ostatnich jednostek tematycznych,
    • prace domowe, referaty, projekty,
    • aktywność na lekcji,
    • prace dodatkowe, takie jak schematy, plansze, wykresy, rysunki wzbogacające zbiory, itp.
  3. Na lekcjach chemii oceniamy:
    • zapamiętanie wiadomości,
    • stosowanie wiadomości,
    • umiejętność wnioskowania,
    • umiejętność interpretacji,
    • stosowanie terminologii chemicznej,
    • umiejętność pracy w grupie,
    • systematyczność,
    • stosunek do przedmiotu.
  4. Przeliczanie punktacji na oceny szkolne:
    • w przypadku aktywności i prac dodatkowych:
      • plusy – do uzyskania oceny bardzo dobrej należy zdobyć trzy plusy,
      • minusy – trzy powodują uzyskanie oceny niedostatecznej,
    • w przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
      • 100% – ocena celująca
      • 99% – 90% – ocena bardzo dobra
      • 89% – 80% – ocena dobra
      • 79% – 60% – ocena dostateczna
      • 59% – 40% – ocena dopuszczająca
      • 39% – 0% – ocena niedostateczna
  5. Uczeń ma prawo jeden raz poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów w terminie do dwóch tygodni od chwili oddania prac przez nauczyciela. Formę i czas poprawy uczeń uzgadnia z nauczycielem indywidualnie. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel chętnie udzieli wskazówek, rad lub pomocy.
    Jeżeli uczeń nie zgłosi się na poprawę w ustalonym terminie, traci możliwość poprawy.
    Jeżeli uczeń podczas pracy pisemnej korzystał z niedozwolonej pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
    W przypadku, gdy uczeń był nieobecny na pracy pisemnej ma obowiązek pisać go niezwłocznie po powrocie do szkoły w terminie umówionym z nauczycielem.
  6. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów i kartkówek, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne. Pozostałe oceny są wspomagające.
  7. Każda ocena jest umotywowana pisemnie lub ustnie
    O otrzymanych ocenach uczniowie informowani są na bieżąco, jawnie, rodzice – na zebraniach rodzicielskich, podczas indywidualnych rozmów oraz wg potrzeb.
  8. Ewaluacja Przedmiotowego Systemu Oceniania będzie dokonywana na podstawie badań ankietowych i może ulec zmianie w następnych latach.